Jak długo trwa pozycjonowanie stron internetowych i od czego zależy ten okres? Osiągnięcie optymalnej pozycji w wyszukiwarkach internetowych to główny cel pozycjonowania stron www. Niemniej jednak musimy uświadomić sobie, iż samo pozycjonowanie jest procesem – nie sposób osiągnąć oczekiwanych efektów w tydzień czy dwa, należy dać sobie nieco więcej czasu. Jak długo trwa pozycjonowanie stron internetowych i od czego zależy ten okres?
Ilość poświęconego czasu
Choć wydaje się to oczywiste, pozycjonowanie stron www wymaga poświęcenia sporej ilości czasu. Dotyczy to każdego, dłuższego procesu – nauki, zdobywania nowych umiejętności czy właśnie zajmowania odpowiednich pozycji w wyszukiwarkach internetowych. Zazwyczaj osoby, które samodzielnie pozycjonują witryny, potrzebują nieco więcej czasu, aby osiągnąć pożądane efekty. Często nie posiadają one specjalistycznej wiedzy, zatem przed wykonaniem jakiegokolwiek działania muszą przeczytać literaturę fachową czy przynajmniej zapoznać się z filmami instruktażowymi. To natomiast znacznie zwiększa czas, który jest potrzebny, aby witryna zajęła w wyszukiwarce odpowiednią pozycję. Okres ten można skrócić, jeśli powierzymy optymalizację strony specjaliście. Posiada on wiedzę na temat tego, jakie kroki należy podjąć po kolei, aby praca była przede wszystkim efektywna. Oczywiście, nie oznacza to jeszcze, że będzie on w stanie wykonać za nas obowiązki w bardzo krótkim czasie. Pozycjonowanie to proces, który na ogół trwa od kilku miesięcy do nawet roku, dlatego nie możemy wymagać od specjalistów, aby zoptymalizowali naszą stronę w kilka dni.
Branża, w jakiej działa firma
Czas, jaki potrzebny jest na pozycjonowanie strony www, zależy też od branży, w jakiej działa właściciel. Działają tutaj prawa rynku – im większa konkurencja, tym trudniej będzie nam ją pokonać. Wyobraźmy sobie, że zakładamy sklep internetowy z odzieżą damską. Obecnie takich sklepów funkcjonuje w sieci wiele, dlatego też, chcąc wypromować swój, trzeba uzbroić się w cierpliwość. Jeśli jednak prowadzimy firmę w branży niszowej, to czas potrzebny na pozycjonowanie witryny ulega skróceniu. Eksperci twierdzą, że strony z bardzo niszowych branż mogą osiągnąć optymalne pozycje nawet w 2-3 miesiące. Pamiętajmy jednak, że obecnie trudno jest znaleźć mało konkurencyjne dziedziny – większość odczuwa przesyt bądź powoli się nasyca, przez co konkurencja rośnie. W branżach średnio konkurencyjnych pozycjonowanie stron trwa mniej więcej od pół roku do 9 miesięcy. Najtrudniej jest tam, gdzie panuje ogromna konkurencja. Pozycjonowanie w takim przypadku często trwa rok, a nawet dłużej. Nawiązując współpracę ze specjalistą do spraw SEO, powinniśmy szczegółowo ustalić warunki – w tym także uzgodnić, jak długo – mniej więcej – będzie trwało pozycjonowanie witryny. Oczywiście, nikt nie jest w stanie udzielić nam na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi, jednak nie dziwmy się, jeśli ekspert stwierdzi, że potrzebny będzie nawet rok na to, aby osiągnąć oczekiwane rezultaty.
Wielkość pozycjonowanej strony
Nie bez znaczenia pozostaje to, czy podejmujemy się pozycjonowania strony o niewielkim formacie, czy też dużego sklepu internetowego. Powszechnie wiadomo, że w przypadku niewielkich stron o charakterze informacyjnym nieco łatwiej jest osiągnąć oczekiwaną pozycję. Tymczasem praca przy dużej, rozbudowanej witrynie, wymaga znacznie większego wysiłku. Kwestia wielkości strony związana jest bezpośrednio z czasem, jaki musimy poświęcić na jej pozycjonowanie. Ponadto, duży wpływ na postęp prac ma również historia domeny. Jeśli jest ona dobra, co do zasady łatwiej jest pozycjonować stronę www. Niemniej jednak w przypadku złych historii, pewne kwestie trzeba „wyprostować” bądź rozpocząć pracę niemalże od podstaw, co znacznie wydłuża ogólny czas, potrzebny na osiągnięcie oczekiwanych rezultatów.
Jak długo będzie trwało pozycjonowanie witryny?
Większość właścicieli stron internetowych zadaje sobie pytanie, jak długo będzie trwało ich pozycjonowanie? Od czego ten okres będzie zależał? W większości przypadków nie ma jednoznacznych odpowiedzi – musimy mieć świadomość, że na czas potrzeby na osiągnięcie odpowiedniej pozycji w wyszukiwarkach wpływa wiele czynników. Bywa tak, że firma działa w konkurencyjnej branży, ale jej strona ma stosunkowo niewielki format. Wtedy też na pozycjonowanie będzie potrzebować mniej czasu, niż jeśli działamy w średnio konkurencyjnej branży, jednak nasza witryna to rozbudowany sklep internetowy z wieloma podstronami. Właściciele stron internetowych powinni mieć świadomość, że pozycjonowanie strony nie jest działaniem jednorazowym. W praktyce oznacza to, że nawet po osiągnięciu oczekiwanych rezultatów, wciąż powinniśmy podejmować działania, które mają na celu utrzymanie odpowiedniej pozycji. W przeciwnym razie nasza witryna będzie coraz mniej widoczna, zwłaszcza wobec rosnącej konkurencji. Będziemy więc musieli stale dbać o aktualizację treści, grafikę czy linkowanie. Pamiętajmy, że pozycjonowanie strony www to element działań marketingowych, mających na celu pozyskanie nowego klienta, szukającego usług bądź towarów, które oferujemy.